| Finnair Oyj / HelHub Customer Services | * Tulkintariita johti paikallisten sopimusten irtisanomiseen
| Aviator - RTG - Swissport | * Lentorahdin käsittelyssä varaudutaan saartoon
| Helsingin hovioikeus | * ITA:lle lopulta yli 200.000 euron kulut erottamispäätöksestä
Tulkintariita johti paikallisten sopimusten irtisanomiseen
| Finnair Oyj / HelHub Customer Services |
Finnairin asiakaspalvelussa on syntynyt paikallista tasoittuvan työajan sopimusta koskeva kiista. Aiemmin arkipyhän sattuessa vuosiloman ajalle se huomioitiin kokonaistyöaikaa vähentävänä aikana sopimukseen sisältyvän keskeytyvän työviikon työaikataulukon mukaisesti. Työnantaja on ryhtynyt tulkitsemaan sopimusta jälkeenpäin kuitenkin niin, ettei arkipyhillä ole enää vähentävää vaikutusta työntekijän kokonaistyövelvoitteeseen.
Työntekijäpuolen riitautettua menettely sopimuksen vastaisena ja vietyä se IAU:n ja PALTA:n välillä käsiteltäväksi, työnantaja on ilmoittanut muuttuneesta tulkinnasta tulleen vakiintunut käytäntö, koska ”asiaan ei ole aiemmin puututtu”. Niin muodoin se ei myöskään katso velvollisuudekseen siirtyä takaisin aiempaan käytäntöön.
Vastatoimena työnantajan yksipuoliselle menettelylle, työntekijäpuoli on irtisanonut kiistanalaiseksi tulleen työaikasopimuksen päättymään viimeistään 4.6.2024. Jos osapuolet eivät löydä kiistaan ratkaisua ennen sitä, asiakaspalvelussa siirrytään työehtosopimuksen 4. luvun mukaiseen jaksotyöhön.
Lisäksi irtisanoituksi ovat tulleet työehtosopimuksen 12. §:n mukaiset kaksi osa-aikatyötä koskevaa sopimusta. Jos uusia sopimuksia ei solmita 4.6. mennessä, sopimusten piirissä olevien osa-aikasten työntekijöiden työehdotot jatkuvat edelleen sopimusten mukaisina, mutta uusia osa-aikaisia työntekijöitä ei enää palkattaisi.
Finnairin asiakaspalvelun lisäksi myös Finnair Kitchenissä on vireillä erimielisyysmenettely työajan sopimusta koskevasta tulkintariidasta, mutta se ei ole edennyt vielä liittojen väliseen käsittelyyn.
Lentorahdin käsittelyssä varaudutaan saartoon
| IAU / Aviator – RTG – Swissport |
IAU on jättänyt valtakunnansovittelijalle ja työnantajayhdistys PALTA:lle poliittisiin työtaisteluihin liittyvän ennakkoilmoituksen:
Työntekijät, jotka työskentelevät lentoliikeenteen palveluja koskevan työehtosopimuksen soveltamisalalla Aviator Airport Services Oy:ssa, RTG Ground Handling Oy:ssa sekä Swissport Finland Oy:ssa, eivät osallistu Helsinki-Vantaan lentoasemalle maanteitse toimitetun vientiin suunnatun lentorahdin käsittelyyn tai lastaamiseen 11.3.2024- 24.3.2024 välisenä aikana niiltä osin, kun kyseessä on toimitukset, jotka sisältävät keskeisten vientiteollisuuden yritysten lentorahtiin osoitettuja lähetyksiä. Työtaistelu toimien ulkopuolelle rajataan kaikki henkeen ja terveyteen liittyvät lentorahtilähetykset sekä puolustusvoimien lähettämä puolustusmateriaalituki.
Käytännössä ilmoituksen mukaisissa työtaistelutoimissa on kysymys lentorahdin käsittelyyn liittyvästä saarrosta siinä tapauksessa, että normaalisti satamien tai rautateiden kautta kulkevia vientiteollisuuden tavaralähetyksiä pyrittäisiin siirtämään kuljetettavaksi lentoteitse. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT on ilmoittanut satamien sekä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL rautateiden tavaralähetyksiin kohdistuvista työtaisteluista. Niillä vastustetaan Suomen hallituksen työlainsäädäntöön kohdistuvia muutoshankkeita, jotka toteutuessaan heikentävät työntekijäpuolen asemaa.
ITA:lle lopulta yli 200.000 euron kulut erottamispäätöksestä
| Helsingin hovioikeus |
Itä-Uudenmaan käräjäoikeus vahvisti maaliskuussa 2022 Ilmailutekniikan Ammattiyhdistys ITA:n tekemät yksittäisen jäsenensä erottamista koskevat päätökset pätemättömiksi. Jutusta koitui ITA:lle yhteensä 157.634 euron kokonaiskustannukset. ITA haki käräjäoikeuden tuomioon muutosta valittamalla siitä Helsingin hovioikeuteen, mutta sopi kuitenkin lopulta asian.
Hovioikeuden 1.3.2024 vahvistamalla sovinnolla erotetun jäsenen jäsenyys ITA:ssa todettiin päättyneeksi ja ITA sitoutui maksamaan erotetun jäsenen oikeudenkäynti- ja asianosaiskulut myös hovioikeudesta. Yhdessä omien oikeudenkäyntikulujensa kanssa ITA:lle syntyi erottamispäätöksestä yli 200.000 euron kulut.
Nyt hovioikeudessa sovitun jutun lisäksi ITA:lla on ollut aiemmin vireillä käräjäoikeudessa kanne, jolla se vaati oikeutta vahvistamaan olleensa IAU:n jäsen senkin jälkeen, kun se oli itse ilmoittanut eronneensa IAU:sta 17.6.2020, sekä hallinto-oikeudessa kanne apulaistietosuojavaltuutetun päätöksen muuttamiseksi.
Molemmat kanteet tulivat hylätyiksi ja niihin liittyneet ITA:n vaatimukset oikeudenkäynti- ja asianosaiskuluista tuomittiin niin ikään sen itsensä maksettaviksi. Käräjäoikeudessa ITA oli ilmoittanut kuluikseen hieman yli 10.000 euroa. Hallinto-oikeudessa apulaistietosuojavaltuutetun maksettavaksi vaaditut ITA:n oikeudenkäynti ja asianosaiskulut eivät ole tiedossa.
Aiheesta aiemmin:- Käräjäoikeus hylkäsi ITA:n ja kuuden henkilön kanteen IAU:n jäsenyydestä (Uutiskirje Jäsenille 19/2021)
- Käräjäoikeuden tuomio lainvoimaiseksi (Uutiskirje Jäsenille 3/2022)
- Pätemättömistä päätöksistä ITA:lle yli 157.000 euron oikeudenkäyntikulut (Uutiskirje Jäsenille 7/2022)
- ITA:n valitus tietosuojavaltuutetun päätöksestä hylättiin (Uutiskirje Jäsenille 12/2022)
Juhani Haapasaari