16.3.2025 * N:o 10 (475) * 


TES-neuvottelut 2025

Lentoyhtiö varoittaa viivästyksistä ja häiriöistä liikenteeseensä

Ylityö- ja vuorovaihtokielto alkavat – myös Finnair aloittaa työtaistelutoimet

| Lentoliikenteen palvelut |

Työehtosopimuksen uudistamista koskevissa neuvotteluissa ei ole toistaiseksi näköpiirissä sellaisia sopimuselementtejä, joista onnistuttaisiin kasaamaan uusi sopimuskausi kokoon. Edellisen sopimuskauden päätyttyä sekä  IAU että PALTA:n jäsenyrityksistä Finnair ovat päättäneet aloittaa työtaistelutoimet edistääkseen omia neuvotteluille asettamiaan tavoitteita.

Sopimukseton tila

Voimassa olleen työehtosopimuksen sopimuskausi päättyi lauantaina 15.3. Sen myötä sopimusalalla on siirrytty sopimuksettomaan tilaan, jossa päättyneen sopimuskauden työehtomääräykset ovat voimassa siksi, kunnes uusista työehtoista on sovittu.

Sopimuksettomassa tilassa työrauhavelvoite ei sido enää osapuolia, joten niillä on mahdollisuus ryhtyä työtaistelutoimiin painostaakseen vastapuolta itselle edullisemman neuvottelutuloksen aikaansaamiseksi.

IAU:n työtaistelutoimet

IAU aloittaa koko sopimusalaa koskevan ylityö- ja vuorovaihtokiellon maanantaina 17.3. kello 00:00.

Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon aikana työt aloitetaan ja lopetetaan työvuoroluetteloon merkittyinä kellonaikoina.
Työntekijät kieltäytyvät työnantajan ehdottamista ylitöistä ja -vuoronvaihdoista, mutta voivat kuitenkin vaihtaa keskenään työvuorojaan työehtosopimuksen 47. §:n mukaisesti.

IAU:n tavoitteena on työehtosopimus, jossa huomioidaan myös vastavuoroisesti toimialalla poikkeuksellisten vaikeuksien vuoksi tehdyt aiemmat sopimusratkaisut. Vuosina 2022 ja 2023 palkkoihin ei tehty yleisen linjan mukaisia korotuksia. Lentoliikenteen palauduttua sopimusalalla ei ole perusteltua jatkaa enää 4,3 %:n palkkaleikkurin käyttöä.    

Finnairin työtaistelutoimet

Finnair on ilmoittanut aloittavansa omat työtaistelutoimensa maanantaina 17.3. kello 00:01. Yhtiö asettaa vuoronvaihtokiellon työntekijöiden keskinäisille vaihdoille sekä vaatii todistuksen kaikista sairauspoissaoloista.

Työtaistelutoimillaan Finnair pyrkii taivuttamaan työntekijät työaikoja koskevien kiristysesitystensä taakse, sekä hiljentämään vaatimukset ansiokehityksen palauttamisesta tasolle, joka vastaa työmarkkinoiden yleistä linjaa viimeisen neljän vuoden aikana.

Häiriöitä liikenteeseen

Finnairin mukaan ilmoitetut työtaistelutoimet voivat aiheuttaa häiriöitä liikenteeseen ja harmia asiakkaille. Yhtiö itse ei ole kuitenkaan asiakkaidensa tavoin konfliktin ulkopuolinen vaan sen aktiivinen osapuoli.

Finnairin päättävässä asemassa olevat tahot päättävät viimekädessä myös PALTA:n neuvottelutavoitteet. Liikenteelle mahdollisesti aiheutuvien häiriöiden arvioiminen on keskeinen osa tätä päätöksentekoprosessia. Päätös ummistaa silmät sopimusalan lähihistorialta näyttäytyy työntekijöille tässä asiakokonaisuudessa ja ajassa päätöksiä tekevien oman edun tavoittelulta.

 


Juhani Haapasaari